Loppukesän Vaikuta vesiin KAIPO-uutiskirje

Tutustu loppukesän tapahtumiin ja ilmoittaudu maksuttomiin verkkokoulutuksiin. Voit myös tilata uutiskirjeen suoraan itsellesi, mikäli vesien suojelu kiinnostaa.

KAIPO-verkosto on ollut vahvasti mukana Kuoringan järviyhdistyksen suunnittelussa ja perustamisessa.

Onnistuneet niittotalkoot

Kuoringan järviruokojen niitot levikkeellä ja Häyrynlahdella saatiin valmiiksi kahden päivän talkoilla. Niittoa tehtiin niittokoneella ja viikatteilla, ja niitettyjen ruokojen siirrot haravilla ja heinähangoilla. Talkoolaisia oli tosi mukavasti, keskiviikkona saattoi jopa viipyillä maittavilla talkookahveilla. Talkoolaisia oli Kuoringan kaikilta rannoilta, ja talkoiden merkeissä tuli tutustuttua moniin Kuoringan ystäviin. Alla kuvagalleriaa talkoista.

Järviruokojen niitto alkaa tiistaina 27.7. ja jatkuu keskiviikkona 28.7.

Henkan Helpin niittokone aloittaa työnsä jo aamulla, ja lihasvoimin tehtävä niittojätteen siirto ja rannalle nostaminen myöhemmin. Tule mukaan!

Kuoringan levikkeellä klo 10-13, 13-16  ja 16-19.

Häyrynlahdella keskiviikkona  klo 10:stä eteenpäin.

Talkoolaisille tarjolla juotavaa ja syötävää.  Talkoille on vakuutus.

Mitä tarvitaan? Talkoolaisia, joilla kastumisen kestävät kengät, hattu ja auringolta suojaavat vaatteet. Heinähanko tai harava.

Kysymyksiin vastaa Esko Päivinen, 050 572 2652. Ilmoittaudu mieluusti sähköpostitse kuorinkayhdistys@gmail.com.

Niittohanke etenee Kuoringalla

Kuoringan järviruokojen niitto on viikolla 30, luultavasti tiistaina 27. ja  keskiviikkona 28.7.  Niitto tehdään Kuoringan levikkeen ja Häyrynlahden rantavesissä.  Koneyrittäjä Henkan Helpin niittokone siirtyy tuolloin Kiteeltä Kuoringalle.  Tarkka ajoitus tiedetään sunnuntaina 25.7.

Vaikka niitto tehdään konevoimalla, käsivoimiakin tarvitaan ruokojen siirtämiseen rannalle. Talkoolaiset ovat siis hyvin tervetulleita ja tarpeellisia! Työtä voi tehdä lyhyemmän tai pitemmän ajan. Paras apuväline on pitkävartinen heinähanko, ja sovelias jalkine esimerkiksi vanhat lenkkarit. Vesi on lämmintä ja ilma taitaa muuttua helteiseksi, joten vilustumista tuskin tarvitsee pelätä.

Siis tervetuloa!

Kuoringan järviyhdistys ry:n hallitus

Omatoiminen vesikasvien niitto

Ranta-asukkaat voivat niittää oman rantansa ruovikko- ja kortekasvustoja käsin niittämällä.  Käsin niittämisestä ei tarvitse tehdä ilmoitusta viranomaisille. Ennen niittoon ryhtymistä kannattaa perehtyä eri vesikasveihin ja niiden poistamiseen lukemalla aiheesta ympäristöasiantuntijoiden artikkeleita , jotta erottaa kasvit, joita kannattaa niittää niistä, joita ei kannata niittää. Niittojäte on aina kerättävä pois vedestä ja vietävä rantaan riittävän kauas vedestä.

Alla on tiedosto, jossa on kuvia tavallisimmista järvikasveista ja ohjeita niittämiseen.

Kuoringan järviyhdistyksen vuosikokous 21.6.2021

Kokouksessa oli läsnä tai edustettuna 16 jäsentä, osa etänä.

Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2020 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä vuosien 2021-2022 toimintasuunnitelma ja talousarvio.

Kokousasiakirjat ovat Yhdistys-sivulla.

Kokouskahvitkin oli nimikoitu.

Poimintoja kokouksessa esillä olleista asioista:

• Kuorinkaan laskevista puroista Taninpuron kunnostusta pidetään tärkeimpänä kohteena.
  • Järviruokokasvillisuuden niitto toteutetaan Kuoringan uimarannan ja Häyrynlahden alueilla.
  • Tuotiin esille, että rantakiinteistöjen omistajat voivat tehdä käsipelillä niittoa omalla ranta-alueellaan eikä ilmoitusta siitä ELY-keskukselle tarvita.
  • Erittäin haitallisen vesiruton poisto ei sisälly yhdistyksen saaman avustuksen käyttösuunnitelmaan, mutta vesiruton poisto saattaa tulla mahdolliseksi HELMI-ohjelman puitteissa.
  • Keskusteltiin Kuoringan rantaeroosiosta ja keinoista rantojen suojaamiseksi ja sovittiin, että yhdistys on yhteydessä ELY-keskuksen asiantuntijoihin mm. lupatarpeen selvittämiseksi.
  • Jäsenmaksut pidetään ennallaan vuonna 2022: henkilöjäsen 30 euroa jäseneltä, 50 euroa yhteisöjäsen, kunta 100 euroa.

Tervetuloa vuosikokoukseen!

Kuoringan järviyhdistys ry:n vuosikokous pidetään

maanantaina 21.6.2021 alkaen klo 18.00

Liperin seurakunnan Kuoringan leirikeskuksessa, Käsämäntie 34

Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat, menneet ja tulevat,  kuten viime vuoden toimintakertomus, kuluvan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio.

Kokoukseen voi osallistua myös etäyhteyksin. Etäyhteyksien varmistamiseksi ilmoittaudu yhdistyksen varapuheenjohtaja Keijo Kiiskelle, keijo_kiiski@hotmail.com.

Kokoukseen ovat tervetulleita muutkin Kuoringan ystävät kuin  yhdistyksen jäsenet,  ja heillä on puheoikeus, mutta mahdollisiin äänestyksiin saavat osallistua vain jäsenet (tarkistapa, että jäsenmaksusi on maksettu).

Avustus Kuoringan kunnostukseen myönnetty

Pohjois-Karjalan ELY-keskus on myöntänyt avustuksen Kuoringan kunnostukseen ja Natura-luontotyypin turvaamiseen.  Avustus on myönnetty

• valuma-aluekunnostusten suunnitteluun ja toteutukseen
  • vesikasvillisuuden poistoon ja kasvijätteen läjitykseen
  • Kuoringan järviyhdistyksen alkutoimiin

Hankkeen toteutus päättyy lokakuun 2023 lopussa.

Päätös pohjautuu Kuoringan Natura 2000 -alueelle valmistuneeseen  vesien ja vesiluonnon hoitosuunnitelmaan.  Kuorinka on erittäin kirkasvetinen. Luontotyyppinsä vuoksi järven hyvää tilaa vaarantaviksi tekijöiksi on nostettu hajakuormitus ja eroosio sekä järviruoko- ja vieraslajikasvustojen lisääntyminen.

Valuma-aluekunnostusten suunnittelu on meneillään.

Lisää tietoa ja tapahtumia kesäkuussa

Lue vesistökunnostusverkon uutiskirje, jossa mm

• Webinaari vesikasveista ja rantojen hoidosta 15.6.
  • Etäaamukahvit teemalla  "Miten tunnistaa huolestuttavat muutokset vesistössä 18.6.
  • Mökkiläisen vesiensuojeluvinkit -voimassa kaiken aikaa